Basic personligt

Daniels personliga blogg

Bakistips

Expressen hade några förslag på kurer mot baksmälla idag. De antog att ”drick mindre” och ”drick långsammare” (dvs med varannat glas vatten, antar jag) inte skulle vara så poppis, så de listade ett gäng saker som ändå inte har någon effekt. Däremot missade de en sak som faktiskt hjälper, om man nu råkar ha druckit för mycket.

Som jag har fått det förklarat för mig så är en av reaktionerna man får när man dricker alkohol att kroppen slänger ut en hel del kalium (eller om det är natrium, men det kvittar i sammanhanget). Natrium (eller kalium, dvs ”det andra”) följer då med ut, mest för att vara sympatisk mot sin kompis. En del av huvudvärken består därför helt enkelt av en brist på kalium och natrium.

Så hur får man i sig det? Tja, ät en banan och något salt, t.ex. en macka med kaviar. Fast inte samtidigt, det blir nog äckligt.

Andra bloggar om: , , .

juni 23, 2007 - Posted by | hälsa

4 kommentarer »

  1. bananpizza kanske?

    Fast då har vi kvar äcklighetssynpunkten så klart.

    Kommentar av Linda Culibrk | juni 23, 2007 | Svara

  2. Var hittar du saltet i en bananpizza? En bananpizza med extra ansjovis? 🙂

    Att dricka lite mindre känns som ett klart bättre alternativ…

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 23, 2007 | Svara

  3. Uhm i osten?

    Vem är det som är pizzaexpert här, du eller jag ? 😉

    Självklart, ska man dricka mindre, så slipper man bananpizza!

    Kommentar av Linda Culibrk | juni 23, 2007 | Svara

  4. Om du gör pizza med så salt ost att det botar baksmälla och dessutom har på bananer, så måste jag erkänna att jag ställer mig lite tveksam till din auktoritet som pizza-mästare. Konstigt nog.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 23, 2007 | Svara


Kommentera

