Basic personligt

Daniels personliga blogg

Välkommen till Sverige, Bhut Jolokia

Chiliplantor

Tidigare i våras planterade vi några chilifrön, vilket gick över förväntan. Vi har nu 20 plantor, som alla är mellan 20 och 30 cm höga. Med lite tur blir det frukter på dem framåt hösten. Hör av er om ni vill adoptera en planta.

I helgen köpte vi några chiliplantor från Åkerby Handelsträdgård. Dels en stor Aji Limo med frukter som smakar citrus, en liten Habanero, och sist men inte minst en liten indisk Bhut Jolokia (vilket betyder ”spökbett”), i år importerad för första gången till Sverige.

Bhut Jolokia Styrka på chilifrukter mäter man i Scoville-grader. Vanliga chilifrukter ligger kanske på något dussin tusen. Habanero springer i cirklar runt dem alla med ungefär 600.000.

Sedan kommer Bhut Jolokia och spöar skiten ur Habanero, med en styrka på drygt en miljon scoville-grader. Säljaren rekommenderade att bara dra frukterna lätt över maten, annars blev det för starkt. Nåja, vi får väl se.

Jonas Borssens chutney på habanero och rabarber borde ju fungera att göra även på den här sorten, tycker jag.

Bilder på frukterna kommer så fort det har blivit några.

Andra bloggar om: , .

juni 20, 2007 - Posted by | chili

7 kommentarer »

  1. […] när det gäller att äta starkt kryddad mat. Det är inte den här tjejen. Hon äter 60 stycken Bhut Jolokia på 2 minuter. Den där chilin som är dubbelt så stark som habanero, och där ätandet av enstaka […]

    Pingback av Inte så mesig brud « Basic personligt | augusti 14, 2007 | Svara

  2. […] skrev jag om den första gången den 20:e juni i år, när vi hade köpt en sådan planta, och då var jag långt ifrån först. För en dryg vecka […]

    Pingback av Bhut Jolokia når gammelmedia « Basic personligt | oktober 30, 2007 | Svara

  3. jag har ingen möjlighet till att göra reklam för min nyöppnade hemsida för chilifröer. har ingen drop-in skylt som lockas besökare :p ledsen att jag norpar lite kommentarsutrymme, hoppas du förlåter. om du vill köpa fröer, så lämna ett meddelande i kassan så ger jag dig en fin bonus. det är en hobbyverksamhet så jag blir tvungen att hitta på lite dumma och billiga sätt att göra reklam 🙂 fröer wwww.urbangarden.se chilifröer , fast&låg fraktavgift, ingen minsta ordergräns och bonus med frön vid varje order! , tack 🙂 sorrysorry

    Kommentar av fröer www.urbangarden.se chilifröer | november 24, 2009 | Svara

    • fröer: Visserligen gillar jag inte reklam, men jag kan ju inte vara negativ till chili. 🙂

      Kommentar av Daniel Brahneborg | november 24, 2009 | Svara

      • Tja,

        Hehe, kul att höra. Jo jag gillar inte reklam, det står på min ytterdörr och fasta telenr måste vara nixade :p hur gick det med bhuten?

        Kommentar av Daniel M - www.urbangarden.se | december 2, 2009 | Svara

        • Daniel M: Jo då, den växte fint och gav en handfull frukter till slut. Enormt goda och fylliga. Tyvärr lyckades jag döda plantorna under vintern, men jag tänkte göra ett nytt försök i vår.

          Kommentar av Daniel Brahneborg | december 2, 2009

  4. okee, jag odlade två st bih jolokia nu senaste säsongen, jag har skaffat frön till lite olika jolokia varianter.. de smakar, luktar likadant och är lika starka… men de ser lite olika ut beroende på ursprung/avel.. men är eg. samma sort… har redan satt igång, de jolokia-varianterna jag provar nu är naga morich, dorset naga, bhut jolokia… och ska sätta igång med chocolate bhut jolokia strax.. lite andra balla sorter jag ska odla är trinidad scorpion och både brun och den gula 7 pod, får se hur det går .. lycka till

    Kommentar av Daniel M - www.urbangarden.se | december 9, 2009 | Svara


Kommentera

