Basic personligt

Daniels personliga blogg

Jordgubbssylt

Nya Coop i Bromma öppnade i torsdags, och fram till idag kunde man köpa jordgubbar för 15 kronor litern. De flesta ställen ligger på 20 kronor och uppåt, så vi köpte en platta med 15 liter. Nu under eftermiddagen har jag roat mig med att förädla dem till sylt och marmelad.

Jag tenderar att vara lite jobbig när det handlar om bär och frukt, så det tar lite tid. Å andra sidan har det en massa andra fördelar.

Snoppa och dela på jordgubbarna. Ju mindre bitar desto jämnare sylt, men desto längre tid tar det att rensa klart. De flesta blev två eller fyra bitar. De riktigt stora blev åtta.

Varva de skurna gubbarna med socker. Till 1 kg bär tog jag 4 hg socker. Det gör att man får en bärnivå på 70%, vilket är lagom. Låt det stå en stund, tills bären har börjat vätska sig och sockret har löst sig.

Skölj burkarna med Atamon, och släng in både dem och locken i ugnen på 100 grader. Självklart använder man bara glasburkar med lock av metall. Plast är inte tillräckligt tätt, och gillar inte sådana temperaturer.

Häll bärblandningen i en kastrull, fylld till max en tredjedel. Sätt på högsta värmen, och låt det koka upp tills det har ”exploderat”. Eventuellt får man sänka plattan lite eller lägga en pinne under kastrullen sedan, men det ska hela tiden koka. Det kan svälla ganska mycket, så man behöver en stor kastrull.

I de flesta recept står nu ”låt koka 10 minuter, och skumma av”. Ja, ja. Min version: Håll sylten kokande vid så hög temperatur som möjligt, eftersom det gör att sockret tjocknar och man får en kletig sylt istället för ”bollar i vatten”. Sedan plockar man bort allt skum och vitt klägg ovanpå, tills sylten är helt klar och ren. Med en stor kastrull kan det ta uppåt en halvtimme. Det där klägget är nämligen mumsmums för mögel, så ju mer man får bort desto bättre.

I med lite Atamon i sylten, och sedan tar man fram en burk i taget. De ska fyllas helt upp till kanten, helst så att lite grand rinner ut när man vrider på locket. Om jag är på petigt humör plockar jag bort de sista bubblorna med en liten sked. Det är väldigt viktigt att burkarna är heta när man häller i den heta sylten, annars kan burken explodera. Att skura golv är tristare än att äta jordgubbssylt.

När burkarna kallnar så krymper både sylten och den lilla luft som finns kvar, vilket gör att locket sugs ner lite grand. Så länge som locket är nedtryckt så är burken tät, och innehållet är ok. Burken är skållhet och med ett tunt lager Atamon på insidan, vilket gör den tämligen bakteriefri. Sylten har kokat en bra stund, så den är också ganska steril. Det täta locket och vacuumet gör att ingenting kan komma in. Vi har haft burkar som har stått i rumstemperatur i 3-4 år, och fortfarande inte haft ett spår och mögel och smakat som ny. Den blir en aning blekare, möjligen.

För marmelad gjorde jag precis likadant, fast med dubbelt så mycket socker. Man får vara försiktig när man häller upp det i burkarna, för om det kommer någonting på utsidan så torkar det och blir superkletigt med en gång.

Andra bloggar om: , , , .

juni 17, 2007 - Posted by | bär

17 kommentarer »

  1. ”mumsmums för mögel” tyckte jag var ganska pedagogiskt =) Bli lärare!

    Kommentar av Linda Culibrk | juni 18, 2007 | Svara

  2. Bra, då förstod du poängen. 🙂

    Men nä… för dåligt betalt.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 18, 2007 | Svara

  3. Haha idag skulle herr adam göra sylt gick sådär bra. Burkarna jag köpt på Ikea var inte tätslutna och alla bär i sylten låg och flöt fint vid ytan men men synd att jag itne hittade den här sidan INNAN jag började. Ska göra ett nytt försök imorgon =) wish me luck!

    Bra tips på jordgubbssylt för en nybörjare!

    Kommentar av Adam | juni 24, 2007 | Svara

  4. Hoppas det går bättre nästa gång. 🙂
    Det låter som att du inte lät det koka upp ordentligt. Det räcker inte att det sjuder, det måste stormkoka en liten stund.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 24, 2007 | Svara

  5. Jag testade detta recept igårkväll och fick en perfekt sylt utan gubbar som flyter runt i sylten!
    Jag ska nu tipsa min mamma om detta enkla tips för att få en suverän sylt!
    Tack för detta tips och hurra för alla bra bloggar som finns!

    Kommentar av Eva Göthlin | juli 8, 2007 | Svara

  6. tillägg:
    Håller med Linda =) bli lärare, hemkunskaps lärare skulle behöva din inspiration och pedagogiska sätt förklara.

    Kommentar av Eva Göthlin | juli 8, 2007 | Svara

  7. Kul att det gick bra och att du blev nöjd!

    Det där med att det ska koka hårt gäller förresten absolut inte för saft. Då kletar fortfarande sockret ihop sig, och så får man lös gelé i sina flaskor istället. Gott på sitt sätt kanske, men inte så kul när det var saft man ville ha.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 8, 2007 | Svara

  8. […] och förtjockningsmedel För ett tag sedan så kokade jag jordgubbssylt, med ungefär 70% jordgubbar och 30% socker. Det tycker jag är lagom proportioner, och fungerar […]

    Pingback av Vatten och förtjockningsmedel « Basic personligt | juli 25, 2007 | Svara

  9. […] och marmelad, nya versioner I somras skrev jag hur jag kokar jordgubbssylt, vilket blev någorlunda bra. Strax efter skrev jag även om några varianter på […]

    Pingback av Sylt och marmelad, nya versioner « Basic personligt | december 27, 2007 | Svara

  10. […] senaste dagarna bland mina besökare, som förmodligen har hamnat på mitt recept på jordgubbssylt från förra […]

    Pingback av Jordgubbar « Basic personligt | juni 23, 2008 | Svara

  11. […] som förra året blev det hemkokt jordgubbssylt i år. Den här gången på självplockade bär, eftersom priserna inte var tillräckligt roliga […]

    Pingback av Jordgubbssylt anno 2008 | Basic personligt | juni 28, 2008 | Svara

  12. Skulle göra sylt igår men det blev marmelad… Nu provar jag efter ditt recept och det ser redan bättre ut. Bra formulering i receptet. Tackar

    Kommentar av *AnnKatrin | juli 6, 2009 | Svara

  13. AnnKatrin: Kul, hoppas det blir bra! Bilder?
    Har du även kollat in mina uppdaterade versioner? Kolla pingback-länkarna. Där finns lite tips för att få sylten ännu bättre.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 6, 2009 | Svara

  14. Tack! Jättebra förklaring på hur man steriliserar burkar och kokar sylt! Nu ska jag koka Mangosylt. (Jag bor i Mexiko).

    Kommentar av Anna | maj 23, 2010 | Svara

  15. Kan man koka om sylt om den blir för lös? Har två burkar med jordgubbar i sockerlag just nu …

    Kommentar av elisabeth | juli 7, 2010 | Svara


Kommentera

