Basic personligt

Daniels personliga blogg

Studentflak – bra eller dåligt?

Jag förstår mig inte riktigt på Svenska Dagbladet ibland. Nu har de haft ett helt gäng artiklar om hur farligt det är att åka lastbilsflak när man är full (oj så konstigt), och att det behövs strängare regler och allt möjligt. Det låter som en bra idé.

Samtidigt har de en tävling om bästa flakbilden, för att åka lastbilsflak är ju så kul och bra på alla sätt och vis. Ok, var lastbilsflak bra eller dåliga? Kan de inte ha en fototävling om vem som smugglar mest sprit på coolast sätt härnäst?

Bo Göingberg på Vägverket Region Stockholm har för övrigt en intressant kommentar i första artikeln: ”Jag tycker det är en tradition som borde leva kvar”. Undrar om han vet att det inte har existerat i någon större form i den här stan i mer än högst 10 år. För mig gör det inte det minsta om det inte blir 11.

Andra bloggar om: , , .

juni 7, 2007 - Posted by | allmänt, media

4 kommentarer »

  1. Angående Daniels kommentar:

    Det är väl inte SvDs uppgift att avgöra om lastbilsflak är farligt eller inte, och inte heller att bilda opinion för eller emot!

    Tidningen ska skildra händelser och andra människors uttalanden. Reglerna för lastbilsflaken avgörs av myndigheterna.

    Kommentar av Tom | juni 7, 2007 | Svara

  2. Texten i deras artiklar tycker jag visar att de inte gillar de där flaken speciellt mycket, så då är frågan varför de har en fototävling.

    Det är ju självklart att de har en åsikt, några helt opartiska tidningar finns inte.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 7, 2007 | Svara

  3. Studentflak är inget nytt – fanns långt före mig och det är mer än tio år sedan :).

    Själv är jag orolig för alla dessa förbud som alla så gärna vill ha så fort någon skadar sig. Självklart skall den som kör ett flak ha ansvaret för säkerheten, men jag hoppas verkligen inte någon myndighet måste blandas in eller några nya lagar skrivas… Jag är övertygad om att fler skadade sig samma dag när de spelade fotboll än vad alla flak gjorde.

    Kommentar av Anders | juni 7, 2007 | Svara

  4. Vägverkets regler för transport av grisar är mycket strikta.
    Grisarna skall inte kunna röra sig på flaket.
    Men för tvåbenta grisar, fulla studenter, finns inte några regler alls.
    100 människor på ett flak innebär en mycket stor levande kraft om fordonet måste accelera/retadera/svänga på ett kraftigt sätt.

    Kommentar av Gustaf O Douglas | juni 12, 2007 | Svara


Kommentera

