Basic personligt

Daniels personliga blogg

Det handlar inte om procent

Den vanligaste frågan jag får när jag säger att jag gillar mörk choklad är hur många procent det ska vara i den. Det är lite trist, för det är så fullständigt irrelevant.

Det som spelar roll är vilka bönor chokladen är gjord på, hur de är hanterade på vägen till där de ska förädlas, vilka andra ingredienser som används, och hur länge chokladsmeten ”conchas”, dvs rörs runt i stora fat för att fullständigt krossa kakaobönorna och dra fram så mycket smak som möjligt. Enligt uppgift kör Marabou sin choklad i ungefär ett dygn. Valrhona, som självklart vann duellen mot Lindt i DN nyligen, kör det mesta av sin choklad i en vecka. Det märks.

Det är precis samma sak som med vin. Ett vin blir inte bättre för att det har högre alkoholhalt, eller hur?

Min egen och högst subjektiva betygsättning på de märken som finns i Sverige idag är så här:

Valrhona och Amedei: Superproffs. Extremt fyllig och komplex smak, med massor av småsmaker som bara framträder när man har ätit något dussin kilo av samma sort, fast utan att bli det minsta påträngande eller speciellt bitter. De här två märkena ska vinna alla jämförelser de är med i, punkt slut. En ruta går att klara sig på en hel dag.

Chocovic: Riktigt bra, med mjuk och god smak. Förstahandsvalet när tillgång eller ekonomi inte tillåter märkena ovan.

Domori: De är också riktiga proffs, som till och med gör DNA-analys av sina bönor för att säkerställa ursprung och sort. Märkbart syrligare än andra märken, åtminstone de sorter jag har provat.

Lindt: Nej tack. Hellre köper jag en påse bilar.

Anthon Berg: Utan konkurrens när det gäller fylld choklad med bär och mandelmassa, men mörk choklad på en enstaka böna är verkligen inte deras grej. Det är jättetydligt på Linköpings chokladmässa, där man går omkring hela dagen och mumsar på Valrhona och Amedei. Så får man lite Anthon Berg i munnen, och spontana tanken blir ”Låt bli. Bara låt bli. Snälla”.

Marabou: Efter att ha ätit enbart Valrhona i flera år provade jag lite Marabou Mörk, och tyckte det inte smakade något annat än sockermjölk. Jag kunde inte för mitt liv begripa var kakaon hade tagit vägen, för det var ju uppenbarligen någonting som gjorde den där stelnade mjölken brun. Nåja, deras nya serie med lite mörkare choklad, lite hallonfyllning och sånt är riktigt trevlig. Men oj, så fort de går åt.

Caffe Tasse: Deras variant på 65-70% är en av de allra bästa chokladsorterna till kaffe. Det måste vara någonting i den kemiska sammansättningen som gör att de harmoniserar så pass bra. Tyvärr dricker jag inte kaffe längre. De har de i särklass bästa chokladöverdragna kaffebönorna, vilket förmodligen inte är en slump.

Galler: Inget jag köper till mig själv, men Ullis älskar deras 85%. Den funkar till en smakrik whisky, möjligen.

Andra bloggar om: , .

juni 5, 2007 - Posted by | choklad

4 kommentarer »

  1. Vadå en påse bilar framför Lindt?!?!?! Lindt är ju skitgott! Som sagt… det finns endast subjektiva åsikter av denna sort=P

    Kommentar av Samunia | juni 19, 2007 | Svara

  2. Testa Michel Cluizels Mangaro. Helt underbar choklad. Enda felet med Valrhona är att de har soja i sin choklad, vilket innebär att jag som allergiker inte kan äta den.

    Kommentar av Sanna | september 26, 2007 | Svara

  3. Tack för tipset Sanna, men jag och Michel är inte sams. Den fungerar i brist på annat, men jag får inga ”wow”-vibbar av den.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | september 26, 2007 | Svara

  4. […] handlar fortfarande inte bara om procent Precis som med choklad så handlar det inte enbart om procenthalten när man jämför falukorv, även om det är trevligt att se att i det här fallet gav mer kött […]

    Pingback av Det handlar fortfarande inte bara om procent « Basic personligt | november 26, 2007 | Svara


Kommentera

