Basic personligt

Daniels personliga blogg

Märkta filer? Nej tack

Visserligen så finns det nu musik utan DRM-trams hos iTunes, men istället så finns köparens namn och lite annat inlagt i filen. Tack, då avstår jag från att ge er några pengar ett tag till.

Men det är väl inget problem om man inte tänker lägga ut dem på något fildelningsnätverk? Jo, i allra högsta grad.

  1. Jag kanske har kopierat filerna till min laptop, som blir stulen när jag är på resa någonstans.
  2. Min MP3-spelare kanske blir stulen.
  3. Min MP3-spelande mobiltelefon kanske blir stulen.
  4. Jag köper ett gäng låtar för att ge bort till en kompis (vi låtsas att jag faktiskt har några kompisar), som antingen själv delar ut dem någonstans, eller råkar göra det av misstag.
  5. Kompisens laptop, MP3-spelare eller mobiltelefon kanske blir stulen.
  6. Jag ger några låtar till en kompis, som i sin tur säljer dem billigt till någon annan. Saker som man har köpt får man faktiskt sälja vidare.
  7. Köparens laptop, MP3-spelare eller mobiltelefon kanske blir stulen.
  8. Köparen har en kompis… ni ser mönstret, va?
  9. En massa andra anledningar som jag inte kommer på just nu.

Personer som aldrig någonsin varken har tappat bort någonting, fått något stulet, eller umgås på något sätt med någon som någonsin har tappat bort någonting eller fått något stulen, kan ju glatt köpa de här filerna. Vi andra bör nog avstå. Tro inte en sekund att vattenmärkta filer är ett dugg bättre än DRM-förstörda filer.

Om man ska konkurrera med ”gratis” måste man ha en bättre produkt, inte en sämre. Är det så svårt att förstå?

Tillägg: Artikel hos IDG.

Andra bloggar om: , , , .

maj 31, 2007 - Posted by | teknik

1 kommentar »

  1. […] filer igen Jag skrev tidigare om det dåliga med vattenmärkta filer, och samma resonemang gäller självklart för ljudböcker […]

    Pingback av Märkta filer igen « Basic personligt | juni 29, 2007 | Svara


Kommentera

