Basic personligt

Daniels personliga blogg

Underlig försäljningsstrategi

Är det verkligen lönsamt att hata sin kunder?

Jag kanske är ovanligt naiv, men strategierna att ljuga sina kunder rakt upp i ansiktet (Microsoft ”PlaysForSure”), medvetet försöka sälja till personer som är så ointresserade av telefonförsäljning att de har anmält sig till Nix-registret, och stämma sina bästa kunder (mediabranschen, både film och musik), känns faktiskt inte så bra. Hur kan man som ledare för ett företag tycka att sådant är bra? Har hela konceptet med att skaffa sig bra goodwill och upplevas som ett seriöst företag som är ärliga och håller på kvalitet helt dött ut?

Företag som Glocalnet vars reklam bara är otrevlig eller de vars reklam utmålar både kunder och icke-kunder som idioter (jag kommer inte på något exempel på rak arm, vilket visar hur bra den reklam var) förstår jag för den delen inte heller. Är det meningen att man ska tänka ”Oj, jag är en idiot om jag inte blir kund hos det här företaget. Jamendåså, ta alla mina pengar”? Tack, men nej tack.

(För övrigt skäms jag lite som inte tog med mig någon handduk idag.)

Andra bloggar om: , , .

maj 25, 2007 - Posted by | reklam

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

