Basic personligt

Daniels personliga blogg

Windows är inte redo för skrivbordet

Vi filmade en del på Shorinjikempo-SM i helgen, så idag var det dags att föra över det hela till datorn.

Tyvärr hade vi ingen fungerande Firewire-kontakt, så först bar det av till Webhallen för att köpa ett PCI-kort. Först satte vi det i Ullis Windowsburk.

Vi hade ett par olika program att välja mellan, så vi började med Pinnacle. Ok, den vill först att man ska skapa ett projekt. Upplösningen då? Och hur ser man till att den respekterar 16/9 från kameran? Några gissningar senare sitter vi och letar efter en Capture-knapp. Det fanns som alternativ i ett par menyer, men det enda som hände var att de öppnade några nya fönster. Det hände liksom aldrig någonting, och kameran reagerade inte för fem öre.

Vi testade flera program, inklusive Windows Media Maker. Ofta så hittade de kameran, men att faktiskt hämta någonting var värre. En timme senare hade vi båda tröttnat, och flyttade firewire-kortet till min Linuxburk. Windows har en bra bit att gå innan programmen där är någorlunda användarvänliga. Det här var det sämsta jag har varit med om.

Upp med programmet Kino som jag hade läst kunde rippa DV-video, och som bara var att hämta hem genom att köra ”apt-get install kino”. Titta, en stor och fin Capture-knapp. Hmm, fast den säger ”Press Play on camera”. Kameran var i PC-läge, och då fungerar inga knappar. Så jag bytte till uppspelningsläge och tryckte Play. Tada, bild och ljud rippas perfekt, i full dvd-storlek.

Dags att gå in i Preferences. Där kan man välja ”AVI” eller ”Raw DV”. Till att börja med vill jag ha raw-videon. Ett par klick senare så ser jag utrymmet på min hårddisk krympa snabbare än vad jag trodde var fysiskt möjligt. Efteråt är det bara att välja AVI och rippa det hela en gång till, så får jag superfina avi-filer som är lite mindre.

Kino har dessutom en fin ”Trim”-knapp för att klippa itu filmer om man vill dela upp dem lite. Precis lagom för att få sina små filmer i bra format. Visst, det kanske saknas en del saker som kan behövas för att göra professionella DVD-filmer, men för hemmabehov så var Linuxmiljön oändligt mycket bättre.

Överdrivet? Orättvist? Ja visst, men faktum kvarstår: I Windows kom vi ingenstans. I Linux gick det hur smärtfritt som helst.

Andra bloggar om: , , , .

maj 15, 2007 - Posted by | shorinjikempo, teknik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

