Basic personligt

Daniels personliga blogg

Bostad eller kapitalinvestering?

Både DN och SvD skriver idag om att Mona Sahlin vill återinföra både förmögenhetsskatten och fastighetsskatten. I båda fallen enbart med motiveringen att det skulle ge ett antal kronor i omedelbara intäkter, men inte en stavelse om vad det skulle få för långsiktig effekt i form av utflyttning, motivation till högre studier och därmed högre lön, osv. Bara ”Du har pengar. Ge dem till mig”. Smart. Verkligen.

Just för fastighetsskatten så är situationen riktigt konstig, för jag förstår inte vad de olika blocken vill åstadkomma.

Högern tog bort fastighetsskatten eftersom det var orättvist att tvinga folk att flytta bara för att de har fått rika grannar. Det är sunt, och visar att de tycker att stället man bor på är en bostad, inte en kapitalinvestering. Samtidigt vill de sälja ut alla hyresrätter, så att folk tvingas se sina bostäder som just en investering med miljonlån, bevaka räntor osv. Det är helt sjukt.

Vänstern är precis lika schizofren. De vill ha hyresrätter, eftersom det finns massor med folk som antingen inte kan ta de där miljonlånen, eller som jag själv inte är så intresserad av att leka Martin Timell hela dagarna, utan bara vill ha någonstans att bo till en jämn och rimlig kostnad. Det är bra, en bostad är ibland bara en bostad. Samtidigt vill de ha tillbaka fastighetsskatten, vilket betyder att de ser bostäder som en investering.

What the fuck?

Den enda slutsats jag kan dra är att ingen av sidorna har någon som helst mer genomtänkt ideologi eller långsiktigt mål i en så här central fråga, utan bara har drabbats av hysteriskt kvartalsekonomitänk, där det gäller att få in så mycket pengar som möjligt på kortast tid. Inga principer, inga värderingar de vill ge till folket, ingenting.

Kan jag rösta höger? Nej, då riskerar jag att bli tvungen att ta miljonlån för att köpa ut vår lägenhet. Kan jag rösta vänster? Nej, då riskerar jag att släkt och vänner blir tvungna att flytta om deras område skulle bli för populärt. Jag fortsätter att stödja Piratpartiet, då kanske jag åtminstone har rätt att skicka privata mail och kan skriva boggentryn utan att FRA blandar sig i.

Andra bloggar om: , , , , .

maj 15, 2007 - Posted by | idioti, politik

1 kommentar »

  1. Du vet att du är bäst va? Bäst bäst bäst!

    Kommentar av Linda Culibrk | maj 15, 2007 | Svara


Kommentera

