Basic personligt

Daniels personliga blogg

Graderingsångest

Usch, så besvärligt det blev nu.

Jag har nu knappt 70 pass sedan min senaste gradering (till sankyu), och det krävs minst 30 innan man får försöka till nästa grad (nikyu), så det hindret är fixat. Självklart måste man också kunna alla nya tekniker, göra alla de gamla mycket bättre än förra gången, och allmänt vara ett rejält snäpp bättre. Bättre är jag, frågan är hur mycket.

En av delarna i en Shorinjikempogradering kallas ”kumi embu”, och är en förbestämd serie på 10 attacker och försvar. Som 1-2 minuter ”filmslagsmål”, ungefär. Tyvärr har det inte funnits någon som jag kunde göra den med den här gången, så jag började planera för en gradering någon gång i höst istället. Då kommer mina ondskefulla (men ack så snälla och hjälpsamma) tränare och säger att det går att lösa ändå, bara jag kan serien tillräckligt bra själv.

Så nu har jag runt 10-15 pass på mig att se till att alla tekniker sitter, att jag kan använda dem, och att jag kommer ihåg den där serien. Från att ha räknat med en ganska lugn återstående termin, lutar det åt att jag istället kommer ge järnet mer än någonsin för att hinna bli klar. Så det kan gå. För det är ju faktiskt så, att även om de här veckorna inte skulle räcka, kommer jag lära mig mycket, bli mycket bättre, och känna mig enormt mycket mer nöjd med mig själv än om jag lät bli och bara slappade. Det är mycket vunnet redan där.

Andra bloggar om: , , .

april 4, 2007 - Posted by | shorinjikempo, träning

4 kommentarer »

  1. Det är bara att träna då. Håller tummarna för dig! Du kan väl droppa datumet sedan, jag kanske befinner mig i huvudstaden några dagar i maj…

    För mig blev det återigen en månads uppehåll, börjar känna att graderingen till 2:a kyu ligger låååångt borta.

    Det är ta mig tusan beroendeframkallande att börja med kampsport!

    Kommentar av Ister | april 5, 2007 | Svara

  2. Det är den 19:e. 🙂

    Den 12:e är det SM, om du är i stan då.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | april 5, 2007 | Svara

  3. 19:e maj? Och Sm den 12:e? Ska nog skriva upp det, nu när det blir vår och sommar kommer besöken i Huvudstaden att öka.

    Kommentar av Ister | april 5, 2007 | Svara

  4. […] får vänta Jag funderade ju på att försöka gradera nikyu om en månad, men det får vänta tills efter sommaren. Veckorna innan en gradering så går man […]

    Pingback av Nikyu får vänta « Basic personligt | april 19, 2007 | Svara


Kommentera

