Basic personligt

Daniels personliga blogg

Stockholms bästa asiatiska buffé finns i Jakobsberg

Häromdagen tog Ullis med mig till en nyöppnad asiatisk restaurang i Jakobsberg, ”Mandarin Paradise”. Sådana finns ju hur många som helst här i stan, men de flesta suger ganska duktigt.

Hos de som har thailändsk mat så finns det ofta ingenting som är speciellt starkt. Naturligtvis behövs både starka och svaga rätter, men åtmistone en av dem ska få mig att gråta. Bäst här är nog Sala Thai, av de jag har provat.

Hos de som har mongolisk buffé så är ofta urvalet av ingredienser lite dåligt, och såserna ganska anonyma. Den på Sveavägen halvvägs mellan Sergels Torg och slottet är bäst, även om den får rejält pisk av den vi hittade i Borås.

Även om kinesisk mat verkar tappa i popularitet finns den ofta med i sådana här samlingar. Alltid menlös, och alltig extremt slemmig, som om de huvudsakliga ingredienserna är vatten och potatismjöl.

Sedan så kommer man till stället i Jakobsberg. Rejält fräsch mat, både den thailändska och den kinesiska. Kycklingen i kokosmjölk var riktigt bra. Med lite nervositet provar jag en tallrik kinesiska rätter också, och börjar undra var jag har hamnat. De friterade rätterna innehöll inte bara frityrsmet, utan ordentligt med räkor och kyckling. Allt hade distinkta och bra smaker. Ingen slemmighet någonstans. Trots att vi var nästan ensamna på stället så var allting dessutom rejält varmt, inget fingervarmt tjafs där inte.

Medan man sitter där och bara njuter, så kommer snart den naturliga förklaringen. Det är dags för personalen att äta middag, varvid de glatt går till samma byttor som vi andra. Om man ska laga mat till sig själv så lägger man nog ner lite mer kärlek än om det bara är till dumma kunder som tror att kineser äter friterad banan med glass. Det överlägsna med ”eat your own dogfood” visar sig alltså även här.

På vardagar har de visst lunchbuffé också, då med lite svensk mat också. Fortfarande lika bra.

Andra bloggar om: , , .

mars 28, 2007 - Posted by | mat

2 kommentarer »

  1. Haha banan med glass kommentaren var skön.

    Och jag det är irriterande när det bara finns frityrsmet. Man mår ju illa.

    Kommentar av Linda Culibrk | mars 28, 2007 | Svara

  2. […] som reklam För ett tag sedan så skrev jag ett inlägg om Mandarin Paradis i Jakobsberg, där jag uttryckte mig väldigt positivt. Nu har visst en del av […]

    Pingback av Blogginlägg som reklam « Basic personligt | maj 13, 2007 | Svara


Kommentera

