Basic personligt

Daniels personliga blogg

Kamera på konsert?

Vi var på Shakirakonsert i måndags, vilket var en lite underlig upplevelse. Det som störde mig mest var hanteringen av kameror, speciellt med tanke på stämningar av YouTube och sånt. Jag förstår liksom inte hur de tänker.

Först så är det kroppsvisitering på väg in för att se till att ingen har med sig någon kamera.

Precis innan konserten sitter var och varannan människa med kameror i händerna och tar kort både på sina kompisar och scenen. Det var vakter överallt, men de brydde sig inte. Jag väntade nästan på att någon skulle be en vakt att posera för en bild. Annat var det när jag var på Princekonsert, även om det var snart 20 år sedan. Då blev jag utsatt för långt förhör och genomsökning av min väska, bara för att en av vakterna tyckte att han hade sett att jag hade en kamera. Vilket jag inte hade.

Så började det hela till slut. Vad händer? Jo, alla nere på parkett tar fram sina mobiler och börjar filma. Ljuset från displayerna påminde lite grand om de stämningsljus med tändare som man körde med förut. De tog alltså inte bara några enstaka bilder, utan många filmade hela låtar. Självklart gjorde inte vakterna någonting nu heller. Några av klippen finns redan på YouTube.

När de nu inte bryr sig, varför är det så mycket visitation på vägen in? Kan man inte bara få ta med sig sin systemkamera med ett schysst tele och få några egna läckra bilder? Jag förstår liksom inte varför de skulle ha någonting emot det. Det är ju knappast så att de skulle förlora några pengar på det. Snarare tvärtom, eftersom det skulle leda till mer publicering, mer snack, och kanske lite mer undergroundverksamhet. Som min bror påpekade, det är artister med starka undergroundfans som säljer slut på nolltid, t.ex. Eddie Izzard och Nine Inch Nails.

Andra bloggar om: ,

mars 14, 2007 - Posted by | media

9 kommentarer »

  1. Tror mest de kollar efter farliga grejor i väskorna. Annars kan du göra som jag.. ha stora hiphopbrallor.. ingen kollar i fickorna =)

    Och det kom jag ju såklart på precis nu.

    Kommentar av Linda Culibrk | mars 15, 2007 | Svara

  2. Ja, det är ju en variant. Jag får bara hoppas att ingen skulle känna igen mig, det skulle förstöra hela min image. 🙂

    Ändå brydde de sig inte om de flaskor som jag och Ullis hade i jackfickorna. Det var ju tvåkomponents-sprängmedel i dem. Eller nåt.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | mars 15, 2007 | Svara

  3. Jag blev mest förvånad över hur oseriöst de visiterar folk.
    De slår lite på jackan och byxfickorna sedan får man gå in. Hur lätt som helst att ta in en pistol om man nu ville det..
    Jag öppnade tom. min väska innan vi gick in så att de skulle få gå igenom den, de tittade ned i en sekund sedan fick jag gå in. Jag SADE tom. ”jag har bara min mobil i fickan”, de log lite och släppte in mig.

    Men OM jag skulle ha med mig värsta kameran, skulle de bara ta den då? Skulle jag få tillbaka den sedan? *funderar*

    Kommentar av turbotrollet | mars 15, 2007 | Svara

  4. Precis, jag förstår liksom inte vitsen med den där kontrollen. En bazooka kanske skulle vara svår att få med, men där ungefär verkar gränsen gå.

    För 20 år sedan fick jag lämna in min freestyle, och den var inget problem att få tillbaka i alla fall.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | mars 15, 2007 | Svara

  5. hehe, jo, det hade kanske märkts.. men hade jag velat hade jag bara kunnat lägga en laddad pistol längst ned i väskan under min city och metro och de hade inte ens kollat även om väskan var öppen och jag höll fram den..
    menmen, Shakira blev inte skjuten, och det är jag glad för. =P Även om jag oxå tycker att de borde bli lite hårdare..

    Kommentar av turbotrollet | mars 15, 2007 | Svara

  6. Nu börjar nivån bli låg !!!!! Dagis Låg ……
    Snackar om vapen och dylikt .letade man efter vapen så hade vakterna haft metal deckare i entren.

    Det är system kameror och inspelnings utrustnings man som vakt uppmanas av artisten production att stoppa.

    Av den enkla anledning är att privat folk tjänar enorma pengar på att sälja Dvd inspelningar ocg fotografier tagna med proffs utrustning. och artisterna får inte en krona av detta,

    Hade du slängt upp en större system kamera då hade det blivit fart på vakterna och artist productionen !!!!

    Kommentar av Anders | mars 17, 2008 | Svara

  7. Anders: På Koop-konserten var det rejält med kameror, även systemkameror. Det var helt ok.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | mars 17, 2008 | Svara

  8. Hej gott folk. Jag ser att ni undrar över den slappa visiteringen vid konserter. Jag gissar på att det är i Sthlm ni ser dessa konserter vi pratar om, och då kan jag svara så här.
    De flesta som jobbar vid muddringen har jobbat ett ex antal år med detta extra jobb. Vi har genomgång av klientelet innan konserten startar, och med tiden så lär man sig genom kunskapsbaserad fakta vilken typ av människor man bör kolla på konserter lite extra noga. Tro inte att muddringen är likadan på Shakiras publik som Iron Maiden t.ex.
    Det säkerheten tittar efter står också på baksidan av era biljetter. Dvs kameror, flaskor/burkar samt ifall artistens manager varnar om något som deras publik brukar ta med sig världen runt. Och det gör vi med stödet av ett civilrättsligt avtal som ni ingår med just den securityn som ni står framför som ska kolla er. Om ni inte går med på att bli genomsökta så går inte securityn med på att släppa in er. Och då kommer vi in på olaga intrång biten i lagen…
    Stöter vi på vapen som tex. knivar etc så är det ju brott mot knivlagen. Men det är en annan diskussion.
    Hoppas jag kunde bidra med nån upplysning om det hela. Just ja! En sak till. Vad är det med er folk som ska mobilfilma alla konserter egentligen? Vaddå paja sin egen stämning genom att glo på en futtig monitor när artisten står livs levande framför er. Och kom inte med snacket om att ni vill minnas konserten. För är konserten bra så minns ni den, annars är det bara att glömma den.

    Kommentar av Rutin | december 11, 2008 | Svara

  9. Jo en sak till…
    Tänk er globen. Max 13500 pers om vi klämmer in folket ordentligt. Alla ska kollas, dela upp den siffran på 20 personer. Ta sedan den siffran gånger 10. Det är väl ca. antalet vad en vakt muddrar per år vid Globens entreér. Och då har jag inte räknat in Hovet(8000-10000, Arenan(ca.3500), Cirkus1300), Stadion(35000) eller våran killer entré som Sthlm vakterna får ta varje år. Och det är Ullevi som i år rymde ca 57000 pers. per konsert(Bruce S. 2008)

    Kommentar av Rutin | december 11, 2008 | Svara


Kommentera

