Basic personligt

Daniels personliga blogg

Språkförbistring

Jag såg hos Emma att de ska börja stänga av ljudet mitt i filmerna, i upp till en minut. Allt för att göra bioupplevelsen bättre, antar jag.

Som programmerare känner jag igen det här, för där finns ju massor med ”om <någonting>, så gör <någonting>”. Ibland blir testet bakvänt, t.ex. att man returnerar första elementet i en lista enbart om den är tom (när det egentligen ska vara att den inte är tom). Precis samma bugg har drabbat mediabranschen.

  • Vi ska inte stoppa Napster.
  • Vi ska inte använda DRM.
  • Vi ska inte lägga in rootkit på våra CD-skivor.
  • Vi ska inte göra biobesöket maximalt irriterande.
  • Vi ska inte förutsätta att våra kunder, som blir färre och färre, är kriminella och har som främsta uppgift att vara onda.
  • Vi ska inte lobbya igenom en idiotlag genom ministerrådet för fiske, som gör hela internet olagligt, och förvandlar det till kabel-tv.

Titta så mycket finare världen blir när man återställer de där saknade ”inte” överallt.

Strategin ”om någonting inte fungerar, så använd mer” som är så poppis bland politiker mot allt från fildelning, prostitution och narkotika, är eventuellt inte så himla bra.

Däremot är jag nästan imponerad över internethatarnas uthållighet och kreativitet när det gäller nya lagar, och sätten att smuggla igenom dem i strid mot alla demokratiska värden som har tagit lång tid att bygga upp. Inte för att det gör förslagen bättre, eller de bullshit-kompromisser som de emellanåt kommer med. Inte på något sätt. Vi är fler, och precis lika envisa. Frågan är hur långt det kommer gå innan folk tröttnar helt och hållet. Måste internet läggas ner innan folk vaknar?

Andra bloggar om: , , , , .

maj 29, 2008 - Skrivet av | idioti, media, politik, teknik

5 kommentarer »

  1. Problemet är att om man ska lista samtliga saker som de har gjort fel, riskerar jag att överstiga min quota på 3GB lagringsutrymme här.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 29, 2008 | Svara

  2. [...] 30, 2008 Språkförbistring Posted by onasut under Uncategorized | Taggar: ACTA, FRA |   *Språkförbistring Strategin “om någonting inte fungerar, så använd mer” som är så poppis bland politiker mot [...]

    Pingback av Språkförbistring « pekare | maj 30, 2008 | Svara

  3. Whoa! Hur har jag missat dig? Det här är precis ett sådär underbart spydigt inlägg som får mig på kroken direkt (undrar varför mina fingrar vill skriva ”krogen” istället…) Du är härmed under bevakning (utöver FRA och upphovsrättsmaffian).

    Kommentar av Joshua_Tree | juni 1, 2008 | Svara

  4. Joshua: Åh, jag tackar och bugar. Du är varmt välkommen. :)

    Jag har visserligen skrivit om upphovsrätt och sånt ett tag, men kanske inte kommenterat så livligt hos andra.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 1, 2008 | Svara


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.