Basic personligt

Daniels personliga blogg

Ur & Penn skärpte sig

Jag fick en klocka av Ulrika i julklapp, men armbandet var för långt. Så det bar iväg dit för att korta ner det lite grand.

Det dröjde inte många minuter innan jag insåg att klockan inte skulle fungera. Den var väldigt tung, och länkarna fastnade hela tiden i mina chimpanshåriga armar. Så det var bara att gå tillbaka till butiken.

När jag då bad att få byta ut den fick jag ett snabbt ”Nej, absolut inte” tillbaka. Sådana var ”reglerna”. Suck. Efter att flera gånger ha förklarat att jag inte kunde använda klockan, och att jag ju var tvungen att korta ner armbandet för att på ett realistiskt sätt kunna se hur den kändes, gick de till slut med på att jag kunde få byta ut den mot en annan modell. Att det kan vara så svårt att ta tillbaka en helt oanvänd produkt.

Det var högst några procent av de tänkbara modellerna som hade något annat än länkar, så det var inte så mycket att välja på. Men nu har jag en ny klocka i alla fall, som knappt väger någonting och som inte roar sig med att slita av hår hela tiden.

december 28, 2007 Skrivet av | allmänt | 2 kommentarer

Meningslös kamp mot hjärnspöken

Igår träffade jag en person som på allvar tyckte att det vore bra med ett censurerat internet. Han tyckte att eftersom trafiken på vägar och i luften måste följa vissa regler, så måste liknande saker gälla för nätet. Han hade funderat på det där lite för länge, och hade detaljerade förslag med regler om tillstånd för att koppla in en ”server” på nätet, och en massa annat. Ingen orkade riktigt förklara på hur många sätt det där både var fientligt mot demokrati och yttrandefrihet, tekniskt omöjligt osv. Istället började vi fiska efter vad det var han ville åstadkomma.

Efter många turer kors och tvärs visade sig att han var trött på att alltid få så mycket spam, så det var det han ville få bort. Vad det hade att göra med resten av internettrafiken var det ingen som förstod, och att det bästa sättet att slippa spam är att se till att ens mailserver använder greylisting plus en eller ett par stycken bayes-baserade spamfilter, verkade han ha missat helt.

Samma totala brist på teknisk förståelse, och samma extrema overkill-fasoner mot saker som i verkligheten inte är något problem, visar regeringen i sitt förslag om att låta polisen få tillgång till en massa mer information om kunderna bakom IP-numren. Samma polis som tar med sig switchar och oskyldiga företags datorer vid en razzia som flera år senare inte ens har lett till något konkret åtal. Samma polis som ser till att blockera sajter med bilder på bonsaiträd.

När det gäller datorer så är politikerna så ute och cyklar att man mest bara vill klappa dem på huvudet och säga ”ja, ja, lilla vän”. Jag orkar inte ens tycka synd om dem, men det är onekligen lite trist att de har makt att stifta lagar som gör livet besvärligt för alla helt i onödan.

Länkar: Aftonbladet, DN, IDG, Expressen.

Andra bloggar om: , , , , .

december 28, 2007 Skrivet av | idioti, politik, teknik | 2 kommentarer

   

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.